Sprzęgło przeciążeniowe to mechanizm, który ogranicza przeciążenia w układzie napędowym. Działa jak bezpiecznik, który ogranicza obciążenie wału napędowego. Sprzęgło przeciążeniowe składa się z płyty sprzęgłowej, wirnika, sprężyn i obudowy. Korpus obudowy jest przykręcony do wału, a sprężyna jest umieszczona w obszarze kontaktu między płytą sprzęgłową i wirnikiem. Gdy obciążenie jest za duże, sprzęgło przeciążeniowe się rozłącza, unieczynniając napęd i zapobiegając uszkodzeniom.
Sprzęgło przeciążeniowe jest szeroko stosowane w układach przenoszenia momentu obrotowego, takich jak silniki elektryczne, pompy, wały napędowe i przekładnie. Może być również stosowane w układach nośnych, jak dźwigi, wyciągi narciarskie i młyny. Sprzęgło przeciążeniowe jest również stosowane w maszynach przemysłowych do zabezpieczenia przed zbyt dużym obciążeniem.
Sprzęgło przeciążeniowe powinno być wyposażone w funkcje monitorowania i sygnalizacji stanu, aby umożliwić operatorowi wykrycie potencjalnych problemów związanych z zbyt dużym obciążeniem. Powinien mieć również pewne możliwości regulacji, aby dopasować go do różnych aplikacji.
Sprzęgło przeciążeniowe jest niezbędnym elementem układu napędowego, który chroni silnik i inne elementy układu przed uszkodzeniem w wyniku zbyt dużego obciążenia. Może być również zastosowane do sygnalizacji błędów w systemie lub jako zabezpieczenie przed zbyt dużym obciążeniem. Dzięki swojej funkcjonalności i elastyczności sprzęgło przeciążeniowe jest niezbędne do bezpiecznego i skutecznego działania systemu napędowego.
Oceń firmę (0 z 0 głosów)